מה הופך מסעדה למצליחה?

מעוניינים בפתיחת מסעדה חדשה? קבלו מאיתנו טיפים שיעזרו לכם בצעדיכם הראשונים

תחום המסעדנות נחשב לאחד מהתחומים היותר תחרותיים שיש ומסעדות חדשות רבות נסגרות לאחר שנה או שנתיים בלבד. הסיבות לכך הן רבות: החל מהגדרה לא נכונה של קהל היעד ותמחור של המנות, דרך שרשרת אספקה יקרה מדי של חומרי גלם ועד לכוח האדם שמפעיל את המקום, וכמובן דמי השכירות. בסופו של דבר, מתח הרווחים עבור עסק שרק הוקם הוא קטן ולכן כל החלטה עסקית לא נכונה יכולה להיות גורלית, וכמו שכולנו קוראים בעיתון, גם השפים הגדולים לא מחוסנים מכך.

 

ייעוץ פיננסי למסעדות

בעשור האחרון המודעות לייעוץ פיננסי התגברה בכל תחומי החיים: החל מייעוץ השקעות, דרך ייעוץ לכלכלת המשפחה וכמובן ייעוץ עסקי. ייעוץ עסקי למסעדות צריך להיעשות על ידי אנשי מקצוע בעלי הכשרה מתאימה בתחום, אבל גם כאלו שהקימו עסק אחד או שניים בחיים שלהם (ואם זהו עסק בתחום המזון, אז בכלל טוב...).

הנה כמה טיפים מיועצים עסקיים מומחים בתחום המסעדות שיוכלו לעזור לכם להתגבר על המשוכות האלו ולהגדיל את הסיכויים שהמסעדה שלכם תישאר רווחית ומצליחה לאורך השנים.

 

בניית תכנית עסקית

בניית תכנית עסקית למסעדה היא מעין מפת דרכים שלפיה אתם צריכים לפעול כדי שהמסעדה תצליח. המפה גם מסכמת את הדרכים הכי טובות לעשות זאת.

תכנית עסקית להקמת מסעדה יכולה להיראות כך:

  • תיאור מדויק של המבנה בו תוקם המסעדה והחלוקה הפנימית שלה
  • הגדרות התפקיד של כל אחד מן השותפים (אם יש)
  • הגדרה של קהל היעד ופילוחים נוספים אליהם רוצים לשווק את המסעדה
  • תפריט לדוגמה
  • הערכה של עלות חומרי הגלם והוצאות נוספות על מנת להעריך את שולי הרווח
  • הגדרת מודל SWOT  (חוזקות, חולשות, הזדמנויות, איומים) בהתאם לסביבה העסקית והמתחרים הפוטנציאלים
  • פירוט של תוכנית תפעול יומית כולל שעות פתיחה, ניהול מלאי, קבלת ספקים, ניהול המטבח וכו'
  • הערכה פיננסית והצעות לתמחור על פי נתונים מהשטח כמו למשל התמחור בעסקים המתבססים על תפריטים דומים

גיוס ושימוש בכסף

בהנחה שלא גיליתם אוצר של מטבעות זהב, את המימון להקמת העסק תצטרכו להשיג מהיכן שהוא. הקרן לעידוד עסקים קטנים אמנם מעניקה הלוואות מדינה, אבל מכיוון שמדובר כאמור בתחום עם סיכון גבוה, זו בדרך כלל לא האופציה הראשונה שחושבים עליה.

 

מימון באמצעות הבנק הוא שיטה יותר נפוצה, אך הוא תלוי כמובן ברצון הטוב של הבנקים ובעיקר בהיסטוריה שלכם כלקוחות פרטיים (או על סמך עסקים שפתחתם בעבר), כך שאפשר להתחיל בבנק שבו אתם מנהלים את רוב החשבונות שלכם. בשנים האחרונות נפתחה גם אופציה חלופית של הלוואות חברתיות בריבית נמוכה יחסית, אך רצוי לא לקחת את כל המימון משם.

 

האופציה האחרונה היא גיוס של משקיעים פרטיים אותם ניתן להשיג גם מתוך מאגרים של איגודים שונים.

חשוב גם להבין על מה להוציא כסף ועל מה לא: למשל, עיצוב מושקע במיוחד והצבה של ריהוט יקר אולי עושים רושם על המבקרים, אבל הם לא חיוניים לעסק בתחילת דרכו. הדבר נכון גם לגבי ציוד למסעדות מכיוון שיש הבדל עצום בין עלות של ציוד יד שניה לבין עלות של ציוד חדש, למרות שמדובר בסופו של דבר בציוד תעשייתי שנועד להחזיק מעמד גם תחת שימוש מסיבי.

 

לאחד כוחות

גם אם יש לכם רעיון נהדר לקונספט שאף אחד עוד לא ראה ויש לכם אפשרות להקדיש לעסק את רוב שעות הערות שלכם, לפעמיים צריך לדעת לחלק סמכויות ולהתחשב בנקודת החוזק (והחולשה) של כל אחד. ולתת למי שיודע איך לשווק וליחצ"ן את העסק לעשות את העבודה. דרך אחת היא להקים את העסק עם שותפים, אבל אפשר גם לשלם לגורם חיצוני שיעשה את זה על בסיס קבוע בהנחה שהתקציב מאפשר זאת.

 

לשחות בתוך הסבך הבירוקרטי

שחייה בתוך הסבך הבירוקרטי של פתיחת עסק חדש יכולה להיות מתישה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על עסק בתחום הזה שזקוק לאישורים שונים. חשוב לקרוא ולהבין את כל הדרישות הרלוונטיות לפני שמתחילים לעשות דברים בשביל לא לשרוף זמן וכסף לחינם. היום יש הרבה מאוד מידע נגיש באינטרנט, אך גם ייעוץ פיננסי יכול לעזור.

 

המתכון להצלחה

על מנת להצליח בתחום המסעדנות חשוב לא רק להגיש אוכל איכותי וטוב, אלא גם להקפיד על ניהול חכם של תזרים המזומנים, להיות עם אצבע על הדופק בנוגע להכנסות והוצאות העסק ולהעזר במומחים שיכולים לחזק אתכם, ולפנות לכם זמן לעשות את מה שאתם מעולים בו - להכין את האוכל הכי טעים ומזמין ללקוחות שלכם.